უკან დაბრუნება

ტიპიკონური მითითებები

საღამოს მსახურება: IX ჟამი _ მწუხრის ჟამი _ სერობის ჟამი.

დილის მსახურება: შუაღამის ჟამი _ ცისკრის ჟამი _ I ჟამი.

დღის მსახურება: III ჟამი _ VI ჟამი _ საღმრთო ლიტურგია.

 

წლის ციკლის მსახურება აღესრულება – თვენიდან, ძვ. სტილით 25-26 მარტი.

შენიშვნა: 25-26 მარტის საკითხავების ნაცვლად შესაძლებელია ასევე, გამოვიყენოთ ძვ. სტ. 8 ნოემბერს მთავარანგელოზ მიქაელის განგება, სადაც შევცვლით სახელს.

კვირის ციკლისა - - - პარაკლიტონიდან.

სადღეღამისო ციკლისა - - - ჟამნიდან.

 

დროითი ინტერვალი: საპასექო წლის II პერიოდი.

ტიპიკონი: შვიდეულის სადაგ დღეს „ექვსიანის“ (II რანგი) მსახურება (ჟამნის მითითების მიხედვით).

შენიშვნა: სერობისა და შუაღამის ჟამები სამრევლო ტაძრებში არ აღესრულება.

 

IX ჟამი:

_ ტროპარი და კონდაკი: მამათა.

 

მწუხრის ჟამი:

_ „მოვედით თაყვანის ვსცეთ 3-გზის - იკითხება.

_ „აკურთხევს სული ჩემი უფალსა“ (103-ე ფსალმუნი) - იკითხება.

_ რიგითი კანონი – მე-15.

_ „უფალო ღაღად-ვჰყავ (იგალობება I ხმაზე).

_ „უფალო ღაღად-ვჰყავ - სა ზედა დასდებლები 6 მუხლად:

- მთავარანგელოზისა - 6 მუხლი (ხმა I)

შენიშვნა: იხ. სადღესასწაულოში ძვ. სტ. 25 მარტი: „უკეთუ ხარება მოიწიოს დიდმარხვის რომელიმე შვიდეულის სადაგ დღეს, შემდგომად სადილის ჟამისა, მწუხრად, „უფალო ღაღად-ვჰყავსა“-ზედა დასდებელნი მთავარანგელოზისა: „გაბრიილ დიდებული...“; „დიდი საიდუმლო...“ და „ნათლითა სავსე ხარ...“ _ 2-2-გზის.

„დიდება, აწ და“ ჯვარღმრთისმშობლისა (იხ. პარაკლიტონი, ხმა I, ხუთშაბათს მწუხრად, „უფალო ღაღად-ვჰყავსა“-ზედას „აწ და“): „ამაღლებული ვითარცა გიხილა...“ (ჴმა I).

_ შესვლა საცეცხლურით - არ აღესრულება.

_ წარდგომა - დღისა.

_ „სტიქარონსა ზედა დასდებელნი: პარაკლიტონიდან - 3 მუხლი მის დღისა, ხმა III, რომელსაც ჩაერთვის - 2 მუხლი ჟამნიდან:

- „შენდამი აღვიხილენ თვალნი...“

- „მიწყალენ ჩვენ უფალო შემიწყალენ...“

„დიდება“, „აწ და“ ჯვარღმრთისმშობლისა მისივე: „სოფელი შეწყალებულ იქმნა...“ (ხმა III).

_ „აწ განუტევე“.

_ შემდგომად ლოცვისა „მამაო ჩვენო“:

ტროპარი - მთავარანგელოზისა: „ზეცისა მხედრობათა მთავარანგელოზო...“ (ხმა IV).

„დიდება“, „აწ და“ ღმრთისმშობლისა „შვიდეულის დღის განსატევებელი ანუ „უმცირესთაგანი(დღისა და ტროპრის ხმის მიხედვით): „ქალწულო ყოვლად-უხრწნელო დედაო...“ (ხმა IV).

 

ცისკრის ჟამი:

_ „ღმერთი უფალი (იგალობება IV ჴმაზე).

ტროპარი - მთავარანგელოზისა: „ზეცისა მხედრობათა მთავარანგელოზო...“ (ხმა IV)_ 2-გზის.

„დიდება“, „აწ და“ ღმრთისმშობლისა „შვიდეულის დღის განსატევებელი ანუ „უმცირესთაგანი (დღისა და ტროპრის ხმის მიხედვით): „ქალწულო ყოვლად-უხრწნელო დედაო...“ (ხმა IV).

_ რიგითი კანონები: მე-19 და მე-20.

_ რიგითი კანონების შემდეგ მცირე კვერექსები არ აღესრულება.

_ წარდგომები შემდგომად სტიქოლოგიებისა - პარაკლიტონიდან.

„დიდება“ „აწ და“- მისივე.

ჩასართავები:

- შემდგომად I სტიქოლოგიის წარდგომისა: „აღამაღლებდით უფალსა, ღმერთსა ჩუენსა, და თაყუანის-სცემდით კვარცხლბეკსა ფერხთა მისთასა, რამეთუ წმიდა არს“.

- შემდგომად II სტიქოლოგიის წარდგომისა: „ხოლო ღმერთმან, მეუფემან ჩუენმან, წინასაუკუნეთამან შეჰქმნა ცხოვრება შორის ქუეყანისა“.

_ 50-ე ფსალმუნი.

საცისკრო კანონთა 9 ოდა (გალობა)

I კანონი - შვიდეულის დღისა - 4 მუხლი (ძლისპირი 1-გზის).

II კანონი - შვიდეულის დღისა - 4 მუხლი (ძლისპირის გარეშე).

III კანონი - მთავარანგელოზისა - 6 მუხლი (ძლისპირის გარეშე; იხ. ძვ. სტ. 26 მარტი).

_ კატავასია: მხოლოდ III, VI, VIII და IX ოდების (გალობების) შემდგომ მთავარანგელოზის კანონის ძლისპირი.

_ „უმცირესი - „უფალსა უგალობდით“.

_ შემდგომად „განძლიერდასა“ (III გალობისა):

- წარდგომა მთავარანგელოზისა: „უხორცოთა მსახურთა...“ (ხმა IV, იხ. ძვ. სტ. 26 მარტი, შემდგომად მე-3 გალობისა).

„დიდება“, „აწ და“ - იგივე.

_ შემდგომად „ღაღადყავსა“ (VI გალობისა):

- კონდაკი მთავარანგელოზისა: „მთავარანგელოზო ღმრთისაო...“ (ხმა II) (იხ. ჟამნი).

შენიშვნა: საეკლესიო ტიპიკონის მოთხოვნის შესაბამისად, კონდაკის შემდეგ იკოსიც უნდა იქნას ამოკითხული, რასაც ვერ ვახერხებთ, რადგან საზიარო თვენში იგი მითითებული არ არის.

_ შემდგომად „აკურთხევდითსა“ (VIII გალობისა): „უპატიოსნესსა“.

_ შემდგომად „ადიდებდითსა“ (IX გალობისა) _ „ღირს-არსი“.

_ „განმანათლებელი _ შვიდეულის დღისა.

„დიდება, _ მთავარანგელოზისა: „ზესთა ბრწყინვალისა...“ (შეგვიძლია გამოვიყენოთ კონდაკი, რომელიც მე-6 გალობის შემდეგ წერია, ძვ. სტ. 26 მარტს).

„აწ და“ _ ღმრთისმშობლისა, შვიდეულის დღის.

._ „აქებდითსა ზედა დასდებლები: მთავარანგელოზისა - 4 მუხლი.

„დიდება, აწ და“ ღმრთისმშობლისა მისივე: „ახარებს დღეს...“.

შენიშვნა: „ყოველი სული“ არ იგალობება, მაგრამ გვაქვს დასდებლები „აქებდითსა“-ზედა.

„დიდებამაღალიანის წინ „შენდა დიდება შვენის.... არ ითქმის.

_ „დიდებამაღალიანი - ყოველდღიური იკითხება.

_ „აღვივსენითსა ზედა დასდებლები: პარაკლიტონიდან - 3 მუხლი მის დღისა რომელსაც ჩაერთვის - 2 მუხლი ჟამნიდან:

- „აღვივსენით ჩვენ ცისკარსა...

- „და იყავნ ნათელი უფლისა...

„დიდება“ „აწ და“ _ ჯვარღმრთისმშობლისა (პარაკლიტონიდან)

_ „კეთილ არს აღსარებად უფლისა - 1-გზის.

ტროპარი - მთავარანგელოზისა: „ზეცისა მხედრობათა მთავარანგელოზო...“ (ხმა IV).

„დიდება“„აწდა“ - ღმრთისმშობლისა „შვიდეულის დღის განსატევებელი ანუ „უმცირესთაგანი – „კეთილ არსზე“ (დღისა და ტროპრის ხმის მიხედვით): „შენ გადიდებთ ღმრთისმშობელო...“ (ხმა IV).

 

ჟამებზე:

_ ტროპარი და კონდაკი: მთავარანგელოზისა.

 

წმ. იოანე ოქროპირის საღმრთო ლიტურგია:

_ „გამომსახველობითი ანტიფონები“.

_ III აღსავალზე („ნეტარებების“ გალობას) ჩაერთვის „მომიხსენენი“ - 8 მუხლად:

- პარაკლიტონიდან _ 4 მუხლი;

- მთავარანგელოზის III გალობიდან - 4 მუხლი, თავისი „დიდება“, „აწ და“-თი.

შესვლად:

ა) თუ ტაძარი მაცხოვრის სახელობისაა:

ტროპარები: - შვიდეულის დღისა: „აცხოვნე უფალო ერი შენი...“

- მთავარანგელოზისა.

კონდაკები: - მთავარანგელოზისა;

„დიდება“ - „წმიდათა თანა განუსვენე...“;

„აწ და“ – შვიდეულის დღისა.

ბ) თუ ტაძარი ღმრთისმშობლის სახელობისაა:

ტროპარები: - შვიდეულის დღისა: „აცხოვნე უფალო ერი შენი...“

- ტაძრისა;

- მთავარანგელოზისა.

კონდაკები: - შვიდეულის დღისა;

- მთავარანგელოზისა;

„დიდება“ - „წმიდათა თანა განუსვენე...“;

„აწ და“ – ტაძრისა.

გ) თუ ტაძარი წმიდის სახელობისაა:

ტროპარები: - შვიდეულის დღისა;

- ტაძრისა;

- მთავარანგელოზისა.

კონდაკები: - შვიდეულის დღისა;

- ტაძრისა;

- მთავარანგელოზისა;

„დიდება“ - „წმიდათა თანა განუსვენე...“;

„აწ და“ – „სასოო და შესავედრებელო...“.

წარდგომა, ალილუია და განიცადე - დღისა და მთავარანგელოზისა.

სამოციქულო და სახარება - დღისა და მთავარანგელოზისა.

წარდგომა: (ხმა VII): „აღამაღლებდით უფალსა ღმერთსა ჩვენსა და თაყვანის-ჰსცემდით კვარცხლბეკსა ფერხთა მისთასა რამეთუ წმიდა არს“.

მუხლი: „უფალი სუფევს განრისხნედ ერნი, რომელი ზის ზედა ქერაბინთა, შეიძარნ ქვეყანა“.

წარდგომა (ხმა IV): „რომელმან შექმნა ანგელოზნი სულად, და მსახურნი მისნი ალად ცეცხლისა“.

ალილუია (ხმა I): „მოიხსენე კრებული შენი, რომელ მოიგე დასაბამითგან“.

მუხლი: „ხოლო ღმერთმან, მეუფემან ჩვენმან წინა საუკუნეთმან შეჰქმნა ცხოვრება შორის ქვეყანისა“.

ალილუია (ხმა V): „აქებდით უფალსა ყოველნი ანგელოზნი მისნი“.

განიცადე: „ცხოვრება ჰქმნა შორის ქუეყანისა ღმერთმან“.

განიცადე: „რომელმან შექმნა ანგელოზნი სულად, და მსახურნი მისნი ალად ცეცხლისა“.