მღვდელმოწ. დიონისე არეოპაგელისა, ათენელი ეპ., რუსტიკე ხუცისა და ელევთერი დაიკ. (96). ღირ. იოანე ქოზიბელისა, კესარიელი ეპ. (VI) ნეტ. ისიხიოს ქორებელისა (VI).
ლიტ. - ფილ. 241 დას. II, 12-16. ლკ. 25 დას. VI, 24-30.
მღვდელმოწ. - საქ. 40 დას. XVII, 16-34. მთ. 55 დას. XIII, 44-54.
საღამოს მსახურება: IX ჟამი — მწუხრის ჟამი — სერობის ჟამი.
დილის მსახურება: შუაღამის ჟამი — ცისკრის ჟამი — I ჟამი.
დღის მსახურება: III ჟამი — VI ჟამი — საღმრთო ლიტურგია.
წლის ციკლის მსახურება აღესრულება - სადღესაწაულოდან.
კვირის ციკლისა - - - - - - - - - - - - - - - პარაკლიტონიდან.
სადღეღამისო ციკლისა - - - - - - - - - - - ჟამნიდან.
დროითი ინტერვალი: საპასექო წლის II პერიოდი.
ტიპიკონი: შვიდეულის სადაგ დღეს „ექვსიანის” (II რანგი) მსახურება.
შენიშვნა: სერობისა და შუაღამის ჟამები სამრევლო ტაძრებში არ აღესრულება.
IX ჟამი:
— ტროპარები: აღდგომისა (ჴმა II) და დიდმოწამეთა. — კონდაკი: დღესასწაულისა.
მწუხრის ჟამი:
— “მოვედით თაყვანის-ვსცეთ” - იკითხება.
— “აკურთხევს სული ჩემი უფალსა” (103-ე ფსალმუნი) - იკითხება.
— რიგითი კანონი - არ აღესრულება.
— “უფალო ღაღად-ვჰყავ” (იგალობება I ჴმაზე).
— “უფალო ღაღად-ვჰყავ”-სა ზედა დასდებლები - 6 მუხლად:
- მღვდელმოწამისა - 6 მუხლი (ჴმა I).
“დიდება” მისივე: “მოვედით ყოველნი...” (ჴმა II).
“აწ და‘‘ ღმრთისმშობლისა “რვა ხმათა “ (დღისა და “დიდების” ხმის მიხედვით): “გიხაროდენ მარიამ ღმრთისმშობელო...” (ჴმა II). — შესვლა საცეცხლურით - არ აღესრულება.
— წარდგომა - დღისა.
— “სტიქარონსა” ზედა დასდებლები: პარაკლიტონიდან - 3 მუხლი მის დღისა, რომელსაც ჩაერთვის - 2 მუხლი ჟამნიდან:
- “შენდამი აღვიხილენ თვალნი..”
- „მიწყალენ ჩვენ უფალო შემიწყალენ...”
“დიდება” მღვდელმოწამისა: “ყოველივე გონება...” (ჴმა IV).
“აწ და‘‘ ღმრთისმშობლისა “რვა ხმათა“ (დღისა და “დიდების” ხმის მიხედვით): “გიხაროდენ შენ ნათლისა ღრუბელო...” (ჴმა IV). — „აწ განუტევე”.
— შემდგომად ლოცვისა „მამაო ჩვენო”:
ტროპარი მღვდელმოწამისა: “სიტკბოება ისწავე შენ...” (ჴმა IV).
„დიდება‘‘ „აწ და‘‘ ღმრთისმშობლისა “შვიდეულის დღის განსატევებელი“ ანუ “უმცირესთაგანი” (დღისა და ტროპარის ხმის მიხედვით): “რომელი აღიზარდე ტაძარსა შინა...” (ჴმა IV).
ცისკრის ჟამი:
— „ღმერთი უფალი” (იგალობება IV ჴმაზე).
ტროპარი მღვდელმოწამისა: “სიტკბოება ისწავე შენ...” (ჴმა IV) 2-გზის.
„დიდება‘‘ „აწ და‘‘ ღმრთისმშობლისა “შვიდეულის დღის განსატევებელი“ ანუ “უმცირესთაგანი” (დღისა და ტროპარის ხმის მიხედვით): “რომელი აღიზარდე ტაძარსა შინა...” (ჴმა IV). — რიგითი კანონები: მე-4, მე-5 და მე-6.
— რიგითი კანონები შემდეგ მცირე კვერექსები - არ აღესრულება.
— წარდგომები შემდგომად სტიხოლოღიებისა - პარაკლიტონიდან.
„დიდება‘‘ “აწ და‘‘ - მისივე.
ჩასართავები:
- შემდგომად I სტიხოლოღიის წარდგომისა: “უფალო ნუ გულის-წყრომითა შენითა მამხილებ მე, ნუცა რისხვითა შენითა მსწავლი მე“.
2
- შემდგომად II სტიხოლოღიის წარდგომისა: „მიწყალე მე ღმერთო, რამეთუ უძლურ ვარ განმკურნე მე“.
- შემდგომად III სტიხოლოღიის წარდგომისა: „დიდება შენდა ღმერთო ჩვენო დიდება შენდა“.
— 50-ე ფსალმუნი.
საცისკრო კანონთა 9 ოდა (გალობა)
I კანონი - შვიდეულის დღის - 4 მუხლად (ძლისპირი 1 გზის).
II კანონი - შვიდეულის დღის - 4 მუხლად (ძლისპირის გარეშე).
III კანონი - მღვდელმოწამისა - 6 მუხლად (ძლისპირის გარეშე).
— კატავასია: მხოლოდ III, VI, VIII და IX ოდების (გალობების) შემდგომ მღვდელმოწამის კანონის ძლისპირი.
— „უმცირესი” - „უფალსა უგალობდით”.
— შემდგომად „განძლიერდასა” (III გალობისა):
- წარდგომა მღვდელმოწ.: „მოქცევასა შინა სიბრძნისასა...” 2-გზის (ჴმა VIII). “დიდება” “აწ და” მისივე: „გონიერისა მზისა ღრუბელო...”.
— შემდგომად “ღაღადყავსა” (VI გალობისა):
- კონდაკი და იკოსი - მღვდელმოწამისა.
— შემდგომად „აკურთხევდითსა” (VIII გალობისა): „უპატიოსნესსა”.
— შემდგომად „ადიდებდითსა” (IX გალობისა): “ღირს არსი”.
— „განმანათლებელი” შვიდეულის დღისა.
„დიდება” მღვდელმოწამისა: “სათნოებათა ფრთითა...”
“აწ და” მისივე: “რომელმან ცხოვრებისაგან...“
— „აქებდით უფალსა ცათაგან” - იკითხება (დასდებლების გარეშე).
“დიდება” “აწ და” - „შენდა დიდება შვენის ქრისტე ღმერთო ჩვენო...”
— „დიდებამაღალიანი” - იკითხება.
— „აღვივსენითსა” ზედა დასდებლები: პარაკლიტონიდან - 3 მუხლი მის დღისა, რომელსაც ჩაერთვის - 2 მუხლი ჟამნიდან:
- „აღვივსენით ჩვენ ცისკარსა...”
- „და იყავნ ნათელი უფლისა...”
„დიდება” მღვდელმოწ.: “მღუდელთა და მოწამეთა...“
„აწ და” ღმრთისმშობლისა “რვა ხმათა “ (დღისა და “დიდების” ხმის მიხედვით): „შენ ზედა დაგვიძს...” (ჴმა II). — „კეთილ არს აღსარებად უფლისა” - 1გზის.
ტროპარი მღვდელმოწამისა: “სიტკბოება ისწავე შენ...” (ჴმა IV).
„დიდება‘‘ „აწ და‘‘ ღმრთისმშობლისა “შვიდეულის დღის განსატევებელი” ანუ “უმცირესთაგანი” - “კეთილ არსზე“ (დღისა და ტროპარის ხმის მიხედვით): „ვითარცა ყოველთა დაბადებულთა...” (ჴმა IV). ჟამებზე:
— ტროპარი და კონდაკი - მღვდელმოწამისა.
წმ. იოანე ოქროპირის
საღმრთო ლიტურგია:
3
— „გამომსახველობითი ანტიფონები”.
— III აღსავალზე („ნეტარებების” გალობას) ჩაერთვის „მომიხსენენი“ - 8 მუხლად: - მღვდელმოწამის III და VI გალობებიდან - 8 მუხლი (ძლისპირით) თავისი “დიდება” “აწ და”-თი.
შესვლად:
ა) თუ ტაძარი მაცხოვრის სახელობისაა:
ტროპარები: - შვიდეულის დღისა;
- მღვდელმოწამისა.
კონდაკები: - მღვდელმოწამისა;
„დიდება” - „წმიდათა თანა განუსვენე...”
„აწ და” - შვიდეულის დღისა.
ბ) თუ ტაძარი ღმრთისმშობლის სახელობისაა:
ტროპარები: - შვიდეულის დღისა;
- ტაძრისა;
- მღვდელმოწამისა.
კონდაკები: - შვიდეულის დღისა;
- მღვდელმოწამისა;
„დიდება” - „წმიდათა თანა განუსვენე...”
„აწ და” - ტაძრისა.
გ) თუ ტაძარი წმიდის სახელობისაა:
ტროპარები: - შვიდეულის დღისა;
- ტაძრისა;
- მღვდელმოწამისა.
კონდაკები: - შვიდეულის დღისა;
- ტაძრისა;
- მღვდელმოწამისა;
„დიდება” - „წმიდათა თანა განუსვენე...”
„აწ და” - “სასოო და შესავედრებელო...”.
წარდგომა, ალილუია და განიცადე - დღისა და მღვდელმოწამისა.
სამოციქულო და სახარება - დღისა და მღვდელმოწამისა.
წარდგომა (ჴმა VIII): „რომელმან შექმნა ანგელოზნი მისნი სულად და მსახურნი მისნი ალად ცეცხლისა‘‘. მუხლი: “აკურთხევს სული ჩემი უფალსა, უფალო ღმერთო ჩემო, განსდიდენ ფრიად‘‘. წარდგომა (ჴმა VII): “იქადიან წმიდანი დიდებითა თვისითა და იხარებდენ სარეცელთა თვისთა ზედა”. ალილუია (ჴმა V): “აქებდით მას ყოველნი ანგელოზნი მისნი, აქებდით მას ყოველნი ძალნი მისნი“. მუხლი: “რამეთუ მან თქვა და იქმნეს, თავადმან ბრძანა და დაებადნეს“.
ალილუია (ჴმა II): “მღვდელთა შენთა შეიმოსონ სიმართლე და წმიდანი შენნი სიხარულით იხარებდენ “.
განიცადე: „რომელმან შექმნა ანგელოზნი მისნი სულად და მსახურნი მისნი ალად ცეცხლისა‘‘. განიცადე: “სახსენებელად საუკუნოდ იყოს მართალი ჰამბავისაგან ბოროტისა არა ეშინოდის”. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4
2023 წელი 4 ოქტომბერი სულთმოფენობიდან მე-20 შვიდეული 17 ოქტომბერი
ძველი სტილით სამშაბათი ახალი სტილით ხსენება:
მოწ. ევდემოზ კათოლიკოსისა (1642); მღვდელმოწ. იეროთეოსისა, ათენელი ეპ. (I); მოწ. გაიოზისა, ფავსტოსისა, ევსევისა და ქერიმონისა (III); მღვდელმოწ. პეტრე კაპეტოლიელისა (III-IV); მოწ. დომნინასი და ასულთა მისთა - ვირინეასი (ვერონიკასი) და პროსკუდიასი (პროსდოკიასი) (305-306); ღირ. ამონისა (დაახ. 350); ღირ. პავლესი (IV); მოწ. დავიკტისა (ადავკტისა) და ასულისა მისისა კალისთენიასი (IV).
ლიტ. - ფილ. 242 დას. II, 16-23. ლკ. 27 დას. VI, 37- 45 (სამშ.).
- ფილპ. 243 დას. II, 24-30. ლკ. 28 დას. VI, 46 - VII, 1 (ოთხშ.).
მღვდელმოწ. - ებრ. 334 დას. XIII, 7-16. ლკ. 67 დას. XII, 32 - 40.
საღამოს მსახურება: IX ჟამი — მწუხრის ჟამი — სერობის ჟამი.
დილის მსახურება: შუაღამის ჟამი — ცისკრის ჟამი — I ჟამი.
დღის მსახურება: III ჟამი — VI ჟამი — საღმრთო ლიტურგია.
წლის ციკლის მსახურება აღესრულება - - საზიარო თვენიდან (მღვდელმოწამისა). კვირის ციკლისა - - - - - - - - - - - - - - - - პარაკლიტონიდან.
სადღეღამისო ციკლისა - - - - - - - - - - - - - ჟამნიდან.
დროითი ინტერვალი: საპასექო წლის II პერიოდი.
ტიპიკონი: შვიდეულის სადაგ დღეს „დიდებამაღალიანის” (III რანგი) მსახურება. შენიშვნა: სერობისა და შუაღამის ჟამები სამრევლო ტაძრებში არ აღესრულება. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - IX ჟამი:
— ტროპარი და კონდაკი - მღვდელმოწამისა.
მწუხრის ჟამი:
— „მოვედით თაყვანის-ვსცეთ” - იკითხება.
— „აკურთხევს სული ჩემი უფალსა” (103 - ე ფსალმუნი) - იკითხება.
— რიგითი კანონი - მე-18.
— „უფალო ღაღად-ვჰყავ“ (იგალობება IV ხმაზე).
— „უფალო ღაღად-ვჰყავ” -სა ზედა დასდებლები - 6 მუხლად:
- მღვდელმოწამისა - 6 მუხლი (ჴმა IV).
“დიდება” მისივე: “სამღვდელოითა კუართითა...” (ჴმა IV).
“აწ და” ღმრთისმშობლისა “დოგმატიკონი” (“დიდების” ხმის მიხედვით):
“რომელი იგი შენ მიერ...” (ჴმა IV).
— შესვლა საცეცხლურით - არ აღესრულება.
— წარდგომა - დღისა.
— “სტიქარონსა” ზედა დასდებლები: მღვდელმოწამისა (თავისი ჩასართავებით).
5
“დიდება” მისივე: “ყოველივე გონება შენი...” (ჴმა III).
“აწ და” ღმრთისმშობლისა “აღდგომისა” (“დიდების” ხმის მიხედვით): “უთესლოდ მუცლად იღე...” (ჴმა III).
— „აწ განუტევე”.
— შემდგომად „მამაო ჩვენო” -სი:
ტროპარი მღვდელმოწამისა.: “საქმით მიემსგავსე...” (საზოგადო) (ჴმა IV). „დიდება” „აწ და” ღმრთისმშობლისა “აღდგომის განსატევებელი” (ტროპრის ხმის მიხედვით): “რომელი საუკუნითგან...‘‘ (ჴმა IV).
ცისკრის ჟამი:
— „ღმერთი უფალი” (იგალობება IV ჴმაზე).
ტროპარი მღვდელმოწამისა: “საქმით მიემსგავსე...” (ჴმა IV) 2-გზის.
„დიდება” „აწ და” ღმრთისმშობლისა “აღდგომის განსატევებელი” (ტროპრის ხმის მიხედვით): “რომელი საუკუნითგან...‘‘ (ჴმა IV).
— რიგითი კანონები: მე-7, მე-8 და მე-9.
— I და II რიგითი კანონების შემდეგ მცირე კვერექსები.
— წარდგომები შემდგომად I და II სტიხოლოღიებისა: მღვდელმოწამისა. „დიდება” „აწ და” იგივე.
— III რიგითი კანონის შემდეგ მცირე კვერექსი - არ აღესრულება.
— წარდგომა შემდგომად III სტიხოლოღიისა: პარაკლიტონიდან.
„დიდება”„აწ და” მისივე.
— 50-ე ფსალმუნი.
საცისკრო კანონთა 9 ოდა (გალობა)
I კანონი - შვიდეულის დღის - 4 მუხლად (ძლისპირი 1 გზის).
II კანონი - შვიდეულის დღის - 4 მუხლად (ძლისპირის გარეშე).
III კანონი - მღვდელმოწამისა - 6 მუხლად (ძლისპირის გარეშე).
— კატავასია: “აღაღე პირი ჩემი...”.
— „უმცირესი” - „უგალობდით უფალსა”.
— შემდგომად „განძლიერდასა” (III გალობისა):
- წარდგომა მღვდელმოწამისა: „დიდმან მღვდელმოწამემან...” (ჴმა IV). „დიდება”“აწ და” მისივე: „უღმრთოებისა საცთური...” (ჴმა III).
— შემდგომად „ღაღადყავსა” (VI გალობისა):
- კონდაკი მღვდელმოწამისა: “მღვდელთა შორის...” (საზოგადო) (ჴმა IV). შენიშვნა: საეკლესიო ტიბიკონის მოთხოვნის შესაბამისად, კონდაკის შემდეგ იკოსიც უნდა იქნას ამოკითხული, რასაც ვერ ვახერხებთ, რადგან საზიარო თვენში
იგი მითითებული არ არის.
— შემდგომად „აკურთხევდითსა” (VIII გალობისა): „უპატიოსნესსა”.
— შემდგომად „ადიდებდითსა” (IX გალობისა):
— „განმანათლებელი” მღვდელმოწამისა: “აზნაურებასა საღმრთოსა...”
„დიდება” “აწ და” იგივე.
— “ყოველი სული” - იგალობება.
— „აქებდითსა” ზედა დასდებლები: მღვდელმოწამისა - 4 მუხლი.
“დიდება” მისივე: “მრავალი ნაყოფი გამოიღე...” (ხმა I).
“აწ და” ღმრთისმშობლისა: “ღმრთისმშობელო ქალწულო...” (იხ. III ჟამი).
— „დიდებამაღალიანი” - იგალობება.
6
ტროპარი მღვდელმოწამისა: “საქმით მიემსგავსე...” (ჴმა IV).
„დიდება” „აწ და” ღმრთისმშობლისა “აღდგომის განსატევებელი” (ტროპრის ხმის მიხედვით): “რომელი საუკუნითგან...‘‘ (ჴმა IV).
ჟამებზე:
— ტროპარი და კონდაკი: მღვდელმოწამისა.
წმ. იოანე ოქროპირის
საღმრთო ლიტურგია:
— „გამომსახველობითი ანტიფონები”.
— III აღსავალზე („ნეტარებების” გალობას) ჩაერთვის „მომიხსენენი“ - 8 მუხლად: - მღვდელმოწამის III და VI გალობებიდან - 8 მუხლი (ძლისპირით) თავისი “დიდება” “აწ და”-თი.
შესვლად:
ა) თუ ტაძარი მაცხოვრისა და ღმრთისმშობლის სახელობისაა:
ტროპრები: - ტაძრისა;
- მღვდელმოწამისა.
კონდაკები: “დიდება” - მღვდელმოწამისა;
“აწ და” - ტაძრისა.
ბ) თუ ტაძარი წმიდის სახელობისაა:
ტროპარები: - მღვდელმოწამისა;
- ტაძრისა.
კონდაკები: - ტაძრისა;
„დიდება” - მღვდელმოწამისა;
„აწ და” - “სასოო და შესავედრებელო...”.
წარდგომა, ალილუია და განიცადე - დღისა და მღვდელმოწამისა.
სამოციქულო და სახარება - დღისა, ოთხშაბათისა და მღვდელმოწამისა.
წარდგომა (ჴმა VII): „იხარებდენ მართალნი უფლისა მიმართ და ესვიდენ მას“. მუხლი: “შეისმინე ღმერთო ხმისა ჩემისა, გევედრებოდი რაიმე შენდამი“.
წარდგომა (ჴმა VII): “იქადიან წმიდანი დიდებითა თვისითა და იხარებდენ სარეცელთა თვისთა ზედა “. ალილუია (ჴმა IV): „მართალი ვითარცა ფინიკი აღყვავნეს და ვითარცა ნაძვი ლიბანისა განმრავლდეს“.
მუხლი: “შეისმინე ღმერთო ხმისა ჩემისა, გევედრებოდი რაიმე შენდამი“.
ალილუია (ჴმა II): “მღვდელთა შენთა შეიმოსონ სიმართლე და წმიდანი შენნი სიხარულით იხარებდენ “.
განიცადე: “სახსენებელად საუკუნოდ იყოს მართალი ჰამბავისაგან ბოროტისა არა ეშინოდის” (განიცადე - დღისა და მღვდელმოწამისა ერთმანეთს ემთხვევა).