უკან დაბრუნება

ტიპიკონური მითითებები

საღამოს მსახურება: IX ჟამი _ მწუხრის ჟამი _ სერობის ჟამი.
დილის მსახურება: შუაღამის ჟამი _ ცისკრის ჟამი _ I ჟამი.
დღის მსახურება: III ჟამი _ VI ჟამი _ საღმრთო ლიტურგია. 

წლის ციკლის მსახურება აღესრულება - საზიარო თვენიდან (ღირსისა).
კვირის ციკლისა - - - - - - - - - - - - - - - - პარაკლიტონიდან.
სადღეღამისო ციკლისა - - - - - - - - - - - - - - ჟამნიდან.

დროითი ინტერვალი: საპასექო წლის II პერიოდი.
ტიპიკონი: შაბათს „მცირე წმიდის~ (I რანგი) მსახურება.
შენიშვნა: სერობისა და შუაღამის ჟამები სამრევლო ტაძრებში არ აღესრულება.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
IX ჟამი:
_ ტროპარი და კონდაკი - მოწამეთა.

მწუხრის ჟამი:


_ „მოვედით, თაყუანის-ვსცეთ~ 3-გზის - იკითხება.
_ „აკურთხევს სული ჩემი უფალსა~ (103-ე ფსალმუნი) - იკითხება.
_ რიგითი კანონი - მე-18.
_ „უფალო, ღაღად-ვყავ~ (იგალობება I Ãმაზე). 
_ „უფალო, ღაღად-ვყავ~-სა ზედა დასდებლები 6 მუხლად:
- ღირსისა - 6 მუხლი (Ãმა I).
`დიდება~ - ღირსისა: `შენ მონაზონთა სიქადულო...~ (Ãმა IV).
`აწ და“ ღმრთისმშობლისა დოგმატიკონი (მიმდინარე, წარსაგზავნი ხმის მიხედვით, Ãმა III): `ვინ არა განკვირდეს..~
_ შესვლა საცეცხლურით - არ აღესრულება.
_ წარდგომა - დღისა.
_ `სტიქარონსა~ ზედა დასდებლები: პარაკლიტონიდან - 3 მუხლი `უფალო ღაღად-ვჰყავსა~-ზედა დასდებლებიდან, რომელსაც ჩაერთვის - 2 მუხლი ჟამნიდან:    
- `შენდამი აღვიხილენ თუალნი..~.
- „მიწყალენ ჩუენ, უფალო, შემიწყალენ...~.
`დიდება~Fღირსისა: `რაÁმე სახელ-გდვათ, ნეტარო...~ (Ãმა IV).
`აწ და“ ღმრთისმშობლისა (დღისა და `დიდების“ ხმის მიხედვით, Ãმა IV): `ლამპარო დაუშრეტელო...~
_ შემდგომად ლოცვისა „მამაო ჩუენო~:
ტროპარი ღირსისა: „შენ შორის საკვირველო მამაო...~ (Ãმა VIII)
„დიდება~ „აწ და~ - ღმრთისმშობლისა, აღდგომის განსატევებელი  (მიმდინარე, წარსაგზავნი ხმის მიხედვით, Ãმა III): `შენ შუამდგომელსა.~.


ცისკრის ჟამი:

_ „ღმერთი უფალი~ (იგალობება VIII Ãმაზე). 
ტროპარი ღირსისა: „შენ სორის საკვირველო მამაო...~ (Ãმა VIII) 2-გზის.
     „დიდება~ „აწ და~ - ღმრთისმშობლისა, აღდგომის განსატევებელი  (ტროპარის ხმის მიხედვით, Ãმა VIII): `რომელი ჩვენთვის იშევ...~.
_ რიგითი კანონები: მე-16 და მე-17.
Mმე-17 კანონის დროს აღესრულება კმევა სრულიად ტაძრისა. 
_ რიგითი კანონების შემდგომ მცირე კვერექსები.
_ წარდგომები შემდგომად სტიქოლოგიებისა - პარაკლიტონიდან.
„დიდება~, `აწ და~ - მისივე.
_ 50-ე ფსალმუნი.
                  საცისკრო კანონთა 9 ოდა (გალობა)

თუ ტაძარი მაცხოვრის ან ღმრთისმშობლის სახელობისაა: 
I კანონი - ტაძრისა - 6 მუხლი (ძლისპირი 2-გზის).
II კანონი - ღირსისა - 4 მუხლი (ძლისპირის გარეშე).
III კანონი – მოწამეთა კანონი - 4 მუხლი ( პარაკლიტონიდან, ძლისპირის გარეშე).

თუ ტაძარი რომელიმე წმიდის სახელობისაა: 
I კანონი - ღირსისა - 6 მუხლი (ძლისპირი 2-გზის).
II კანონი – ტაძრის წმიდისა - 4 მუხლი (ძლისპირის გარეშე).
III კანონი – მოწამეთა კანონი - 4 მუხლი ( პარაკლიტონიდან, ძლისპირის გარეშე).
_ კატავასია: მხოლოდ III, VI, VIII და  IX ოდების (გალობების) შემდგომ 
              პარაკლიტონის კანონის ძლისპირი.
_ „უმცირესი~ - „უგალობდით უფალსა...~.
_ შემდგომად „განძლიერდასა~ (III გალობისა):
- წარდგომა ღირსისა: `მოღუაწებისა ზეთითა...~ (Ãმა IV). 
 `დიდება~, `აწ და~ - იგივე. 
_ შემდგომად `ღაღადყავსა~ (VI გალობისა):                
       - კონდაკი ღირსისა: ,,ღელვათა სიმძაფრÀ...~ (Ãმა II).
შენიშვნა:  საეკლესიო ტიპიკონის მოთხოვნის შესაბამისად კონდაკის შემდეგ იკოსიც უნდა იქნას ამოკითხული, რასაც ვერ ვახერხებთ, რადგან საზიარო თვენში იგი მითითებული არ არის.
_ შემდგომად „აკურთხევდითსა~ (VIII გალობისა): „უპატიოსნესსა~.
_ შემდგომად „ადიდებდითსა~ (IX გალობისა),
_ „განმანათლებელი~ ღირსისა: ,,იწრო გზა მოღვაწებისა...~.
      „დიდება~ განმანათლებელი შაბათისა (პარაკლიტონდან).
      `აწ და~ მისივე.
_ „აქებდით უფალსა ცათაგან~ - იკითხება (დასდებლების გარეშე).
`დიდება~, `აწ და~ - „შენდა დიდება შუენის, ქრისტე ღმერთო ჩუენო,...~.
_ „დიდებამაღალიანი~ - იკითხება.
_ „აღვივსენითსა“ ზედა დასდებლები: პარაკლიტონიდან - 3 მუხლი მოწამეთა, `აქებდითსა~-ზედა დასდებლებიდან, რომელსაც ჩაერთვის - 2 მუხლი ჟამნიდან:    
- „აღვივსენით ჩვენ ცისკარსა...“ 
- „და იყავნ ნათელი უფლისა...“
„დიდება~ „აწ და“ – მისივე (პარაკლიტონიდან).
_ „კეთილ არს აღსარებად უფლისა“ - 1-გზის.
 ტროპარი ღირსისა: „შენ შორის საკვირველო მამაო...~ (Ãმა VIII).
 „დიდება~„აწ და~ - ღმრთისმშობლისა, განსატევებელი ანუ `უმცირესთაგანი~ ,,კეთილ არსზე” (დღისა და ტროპარის ხმის მიხედვით): ,,ქალწულო ყოვლადწმიდაო...~ (Ãმა VIII).

ჟამებზე:

_ ტროპარი და კონდაკი: ღირსისა.

 

                          წმ. იოანე ოქროპირის
საღმრთო ლიტურგია:

_  „გამომსახველობითი ანტიფონები~.
_ III აღსავალზე („ნეტარებების~ გალობისას) ჩაერთვის „მომიხსენენი~ - 6 მუხლად
პარაკლიტონიდან.
შენიშვნა: შესაძლებელია `ყოველდღიური ანტიფონები~ წავიკითხოთ.
შესვლად:
ა)    მაცხოვრის ან ღმრთისმშობლის სახელობის ტაძრებში:
        ტროპარები: - ტაძრისა;
              _ შვიდეულის დღისა: `წმიდანო დიდებულნო მოციქულნო...~
  _ ღირსისა.
         კონდაკები: _ ტაძრისა;
  _ ღირსისა.
  _  „დიდება“ - „წმიდათა თანა განუსვენე...~;
                „აწ და“ - `სოფლისა შემოქმედისა...~.

    Mბ) წმიდის სახელობის ტაძრებში:
   ტროპარები: _ შვიდეულის დღისა: `წმიდანო დიდებულნო მოციქულნო...~                     _  ღირსისა.
          კონდაკები: _ ღირსისა.
           _ „დიდება“ - „წმიდათა თანა განუსვენე...~;
              _ „აწ და“ - `სოფლისა შემოქმედისა...~.

წარდგომა, ალილუია და განიცადე _ ღირსისა და დღისა. 
სამოციქულო და სახარება – ღირსისა და დღისა.
წარდგომა (Ãმა VII): „პატიოსან არს წინაშე უფლისა სიკუდილი წმიდათა მისთაÁ~.
მუხლი: `რაი მივაგო უფალსა ყოვლისავეთვის, რომელ ესე მომაგო მე~.
წარდგომა (Ãმა VIII): `იხარებდით უფლისა მიმართ და იშვებდით მართალნო და იქადოდით ყოველნი წრფელნი გულითა~.
ალილუია (Ãმა VI): „ნეტარ არს კაცი, რომელსა ეშინის უფლისა, მცნებათა შინა მისთა ინებოს ფრიად ~.
მუხლი: `ძლიერ იყოს ქვწეყანასა ზედა ნათესავი მისი~.
ალილუია (Ãმა IV): `ხმობდეს მართალნი და უფალმან ისმინა მათი და ყოველთა ჭირთა მათთაგან იხსნა იგინი~.
განიცადე: `საÃსენებელად საუკუნოდ იყოს მართალი, ჰამბავისაგან ბოროტისა არა ეშინოდის~.
განიცადე: „იხარებდით მართალნი უფლისა მიმართ და აუარებდით სახსენებელსა სიწმიდისა მისისასა~.
შენიშვნა:  I რანგის მსახურებისას დღის სამოციქულო იკითხება. თუ აჩვენებს წმიდის საკითხავს, მაშინ წაიკითხება დღის და წმიდის სამოციქულოები (შაბათს ჯერ წმიდის, შემდეგ დღის). ასეთ შემთხვევაში `ალილუია~ მხოლოდ წმიდისა ითქმის. ღირსი ექთიმეს საკითხავი სამოციქულოში მოცემული არ არის. Uუპირატესის გადაწყვეტილებით, თუ მხოლოდ დღის სამოციქულოს წავიკითხავთ, შესაბამისად წარდგომა, ალილუია და განიცადეც მხოლოდ დღისა ითქმის.