უკან დაბრუნება

ტიპიკონური მითითებები

საღამოს მსახურება: IX ჟამი _ მცირე მწუხრი.

ღამისთევის მსახურება: დიდი მწუხრი _ დიდი ცისკარი _ I ჟამი.

დღის მსახურება: III ჟამი _ VI ჟამი _ საღმრთო ლიტურგია.

 

წლის ციკლის მსახურება აღესრულება - - საზიარო თვენიდან (აღმსარებელისა).

კვირის ციკლისა - - - - - - -  პარაკლიტონიდან.

სადღეღამისო ციკლისა - - - - - - ჟამნიდან.

 

დროითი ინტერვალი: საპასექო წლის II პერიოდი.

ტიპიკონი: კვირის „ღამისთევის“ მსახურება შეერთებული „ექვსიანის“ (II რანგი) მსახურებასთან.

 

დიდი მწუხრის ჟამი:

_ „მოვედით თაყვანის-ვჰსცეთ“ - იგალობება.

_ „აკურთხევს სული ჩემი უფალსა“ - იგალობება.

_ „ნეტარ არს კაცი“ - I კანონი სრულიად.

_ „უფალო ღაღად-ვჰყავ“ (იგალობება VII ხმაზე).

_ „უფალო ღაღად-ვჰყავ“ - სა ზედა დასდებლები - 10 მუხლად: აღდგომისა - 3 მუხლი (ჴმა VII), აღმოსავლური - 3 მუხლი, აღმსარებელისა - 4 მუხლი (ჴმა I). „დიდება“ _ აღმსარებელისა: „ზეშთა ხილულთასა...“ (ჴმა IV), „აწ და“ ღმრთისმშობლისა „დოგმატიკონი“ (მიმდინარე ხმისა): „უაღრეს ბუნებათა...“ (ჴმა VII).

_ შესვლა საცეცხლურით.

_ წარდგომა დღისა.

შენიშვნა: Богослужебные указания на 2023г. (გვ. 357) აჩვენებს ლიტიას. საზოგადოდ, ტიპიკონების სტრუქტურიდან გამომდინარე, რადგან ლიტიას განსაზღვრავს მსახურების რანგი (IV, V და VI), ხოლო „ექვსიანის“ (II რანგი) მსახურებას ლიტია არ ეკუთვნის, აღნიშნული მითითება არამართებულად მიგვაჩნია.

_ „სტიქარონსა“ ზედა დასდებლები: აღდგომისა (მიმდინარე ხმისა). „დიდება“ აღმსარებელისა: „დიდებულო პავლე, მოღვაწეთა სამკაულო...“ (ჴმა IV), „აწ და“ _ ღმრთისმშობლისა, აღდგომისა („დიდების“ ხმის მიხედვით): „მოხედენ ვედრებასა...“.

_ ,,აწ განუტევე“.            

_ შემდგომად ლოცვისა „მამაო ჩვენო:

 - „ღმრთისმშობელო ქალწულო“ - 3-გზის.

 

    დიდი ცისკრის ჟამი:

_ „ღმერთი უფალი“ (იგალობება VII ხმაზე).

ტროპარი აღდგომისა: „დახსენ ჯვარითა შენითა...“ - 2-გზის (ჴმა VII). „დიდება“ _ ტროპარი აღმსარებელისა (ჴმა III): „მართლისა სარწმუნოებასა...“, „აწ და“ _ ღმრთისმშობლისა, აღდგომისა, განსატევებელი (წმიდის ტროპარის ხმის მიხედვით): „შენ შუამდგომელსა...“

_ რიგითი კანონები: მე-2 და მე-3.       

_ რიგითი კანონების შემდეგ მცირე კვერექსები.

_ წარდგომები შემდგომად სტიქოლოღიებისა - პარაკლიტონიდან. „დიდება“, „აწ და“ - მისივე.

ჩასართავები:

- შემდგომად I სტიქოლოღიის წარდგომისა: „აღსდეგ უფალო ღმერთო ჩვენო, ამაღლდინ ხელი შენი და ნუ დაივიწყებ გლახაკთა შენთა სრულიად“.

- შემდგომად II სტიქოლოღიისა წარდგომისა: „აღგიარო შენ უფალო ყოვლითა გულითა ჩემითა, და მიუთხრა მე ყოველი საკვირველებაი შენი“.

_ სადიდებელი მე-19 კანონის 134-ე და 135-ე ფსალმუნებიდან გამოკრებილი მუხლები.

_ აღდგომის ტროპარები: „გუნდნი ანგელოზთანი...“, „ჰოი მოწაფენო...“ და ა.შ.

_ იპაკო და ანტიფონები (ჴმა VII).

_ წარდგომა (საცისკრო სახარებისა): „აღსდეგ უფალო ღმერთო ჩუენო, ამაღლდინ ხელი შენი, და ნუ დაივიწყებ გლახაკთა შენთა სრულიად“ (ჴმა VII).

მუჴლი: „აღგიარო შენ უფალო, ყოვლითა გულითა ჩემითა, და მიუთხრა მე ყოველი საკვირველებაი შენი“.

_ საცისკრო სახარება: სახ. მე-2, მკ. 70 დას. XVI, 1-8

_ „აღდგომა ქრისტესი ვიხილეთ...“.

_ 50-ე ფსალმუნი.

„დიდება“ – „მოციქულთა ვედრებითა მოწყალეო...“, „აწ და“ – „მეოხებითა ღვთისმშობელისათა, მოწყალეო...“

- „მიწყალე მე ღმერთო...“ („მცირე მიწყალე“).

- „აღდგა რა იესო განთიად...“               

_ „აცხოვნე ღმერთო ერი შენი...“

საცისკრო კანონთა 9 ოდა (გალობა):

I კანონი აღდგომისა - 4 მუხლი (ძლისპირით).

II კანონი ჯვარაღდგომისა - 2 მუხლი (ძლისპირის გარეშე)

III კანონი ღმრთისმშობლისა - 2 მუხლი (ძლისპირის გარეშე)..

IV კანონი აღმსარებელისა - 6 მუხლი (ძლისპირის გარეშე).

_ კატავასია -„აღაღე პირი ჩემი“.

_ „უმცირესი“ - „უგალობდით უფალსა“.

_ შემდგომად „განძლიერდასა“ (III  გალობისა): - კონდაკი აღმსარებელისა: „გამოჰკრთი შენ ქუეყანასა ზედა...“.

შენიშვნა: საეკლესიო ტიბიკონის მოთხოვნის შესაბამისად, კონდაკის შემდეგ იკოსიც უნდა იქნას ამოკითხული, რასაც ვერ ვახერხებთ, რადგან საზიარო თვენში იგი მითითებული არ არის.

- წარდგომა აღმსარებელისა: „ტკივილნი ტანჯვათანი...“ (ჴმა I). „დიდება“, „აწ და“ იგივე.

_ შემდგომად „ღაღადყავსა“ (VI გალობისა): - კონდაკი და იკოსი აღდგომისა (ჴმა VII).

_ შემდგომად „აკურთხევდითსა“ (VIII გალობისა): „უპატიოსნესსა“.

_ შემდგომად „ადიდებდითსა“ (IX გალობისა):

_ „წმიდა არს უფალი ღმერთი ჩვენი...“ - თავისი მუხლებით.

_ „განმანათლებელი“ აღდგომისა (ათერთმეტთაგანი) II). „დიდება“ „განმანათლებელი“ აღმსარებელისა: „ვითარცა სუროდა...“, „აწ და“ ღმრთისმშობლისა (ათერთმეტთაგანი) (II).

_ „ყოველი სული“ - იგალობება.

_ „აქებდითსა“ ზედა დასდებლები აღდგომისა - 8 მუხლად, „დიდება“ გერი (ათერთმეტთაგანი) (II), „აწ და“ – „უმეტესად კურთხეულ ხარ შენ...“ (ჟამნიდან).

_ „დიდებამაღალიანი“ - იგალობება.

- ტროპარი კენტი ხმისა.

 

ჟამებზე:

_ ტროპარები: აღდგომისა (ხმა VII) და აღმსარებელისა.

_ კონდაკი მხოლოდ აღდგომისა.

 

წმ. იოანე ოქროპირის საღმრთო ლიტურგია:

_ „გამომსახველობითი ანტიფონები“.

_ III აღსავალზე („ნეტარებების“ გალობას) ჩაერთვის „მომიხსენენი“: მიმდინარე ხმისა - 6 მუხლი, აღმსარებლის კანონის III გალობიდან _ 4 მუხლი, „დიდება“ „აწ და“- თი.  

შესვლად:

ა) თუ ტაძარი მაცხოვრის სახელობისაა:

ტროპარები: - აღდგომისა, აღმსარებლისა; კონდაკები: - აღდგომისა, „დიდება“ - აღმსარებელისა, „აწ და“ – „სასოო და შესავედრებელო...“

შენიშვნა: Богослужебные указания на 2023г. უჩვენებს `აწ და~-ზე აღდგომის კონდაკს, გვ. 858.

 

ბ) თუ ტაძარი ღმრთისმშობლის სახელობისაა:

ტროპარები: - აღდგომისა, ტაძრისა, აღმსარებელისა; კონდაკები:  - აღდგომისა. „დიდება“ _ აღმსარებელისა, „აწ და“ - ტაძრისა.

 

გ) თუ ტაძარი წმიდის სახელობისაა:

ტროპარები: - აღდგომისა, ტაძრისა, აღმსარებელისა; კონდაკები:  - აღდგომისა, ტაძრისა; „დიდება“ - აღმსარებელისა, „აწ და“ – „სასოო და შესავედრებელო...“

 

წარდგომა და ალილუია  - აღდგომისა, მიმდინარე ხმისა და აღმსარებელისა.

სამოციქულო და სახარება – დღისა და აღმსარებელისა.

განიცადე _ კვირისა და აღმსარებელისა.

 

წარდგომა (ჴმა VII): „უფალმან ძალი ერსა თვისსა მოსცეს, უფალმან აკურთხოს ერი თვისი მშვიდობით“.

მუხლი: „შესწირევდით უფლისა შვილნი ღმრთისანი, შესწირევიეთ უფლისა შვილთა ვერძთასა“.

წარდგომა (ჴმა VII): „პატიოსან არს წინაშე უფლისა სიკუდილი ღირსთა მისთა“

ალილუია (ჴმა VII): „კეთილ არს აღსარება უფლისა და გალობად სახელსა შენსა მაღალო“.

მუხლი: „მითხრობად ცისკარს წყალობა შენი და ჭეშმარიტება შენი ღამედ ღამედ“.

ალილუია (ჴმა VI): „ნეტარ-არს კაცი, რომელსა ეშინის უფლისა და მცნებათა მისთა ინებოს ფრიად“.

განიცადე: „აქებდით უფალსა ცათაგან აქებდით მას მაღალთა შინა“.

განიცადე: „სახსენებელად საუკუნოდ იყოს მართალი, ჰამბავისაგან ბოროტისა არა ეშინოდის“.